Milford Sound in New Zealand

Widgets

Article about me on IDF.il



צבא הגנה לישראלצבא הגנה לישראל


שילוב הקהילה הגאה בצה"ל הוא מהמתקדמים ביותר בעולם



צה"ל ממשיך להשקיע מאמצים בהבנת הסוגיות הייחודיות בנושא הגיוס ואורח החיים הצבאי של קהילת הלהט"ב, על מנת לשלבם בשורותיו ברגישות ובשוויוניות
תאריך: 17/05/2012, 10:25     מחבר: רותם פסו, אתר צה"ל
על רקע ציון היום הבינלאומי נגד הומופוביה ברחבי העולם, מצבם של ההומואים, הלסביות, הביסקסואלים והטרנסג'נדרים (להט"ב) בצה"ל – טוב יותר מכל צבא אחר בעולם.
צה"ל מקיים ממשקים מסוימים עם הקהילה הגאה במטרה להבהיר את הסוגיות הייחודיות בנושא הגיוס ואורח החיים הצבאי, לעמוד על הבעיות במטרה לפתור אותן וליצור סביבה מקבלת עבורם. ההתקדמות שנעשתה במרוצת הזמן הייתה פורצות דרך, אולם עדיין ישנו מקום לשיפורים.
ב-1993, שונה חוק שירות וביטחון לגבי שירות הומוסקסואלים בצה"ל. בשנות ה-80 התקשו הומוסקסואלים להתקדם במסלולי קצונה וקבע, ונחסמה דרכם לשירות בתפקידים מסווגים באגף מודיעין. עם החלטת רה"מ ושר הביטחון דאז, יצחק רבין ז"ל, התאפשר להומוסקסואלים לשרת בתפקידים אלה. את ידידתנו הקרובה ביותר ארצות הברית, הקדמנו ב-18 שנים, לאחר שרק ב-2011 ביטל הנשיא אובמה את מדיניות "לא נשאל, אל תספר", שאסרה על הומוסקסואלים מחוץ לארון לשרת בצבא האמריקאי.
הממשק העיקרי של צה"ל עם הקהילה הגאה מתקיים באופן טבעי דרך חיל החינוך והנוער. סמ"ר איתמר שירי, שהוכשר לשרת כמדריך נוער, מסייע לבני נוער שונים בסוגיות טרום-גיוס בבתי ספר בת"א. נוסף על כך, הוא משמש כמדריך נוער פעם בשבוע גם במרכז הגאה בת"א, המקבץ תחת כתליו בני נוער רבים מהקהילה הגאה. במקום ניצב לוח שכותרתו "צבא וגאווה", המפרט מידע שימושי על סוגי הפרופילים הרפואיים ומשמעותם, תנאי שירות וכיו"ב.
"במהלך תפקידי אני מעביר תהליכים תכנים קבועים כגון מידע על הצו ראשון, יום המא"ה, ימי סיירות, שרשרת חיול וטירונות. העבודה במרכז הגאה היא עוד חלק מהעיסוק", הסביר סמ"ר שירי. אל השירות במקום לא הגיע במקרה, למרות שהוא עצמו אינו משתייך לקהילה הגאה. "אנשים קרובים אליי סיפרו לי על האפשרות הזו, וזה נשמע כמו רעיון טוב", סיפר סמ"ר שירי. לדבריו, העבודה האינדיבידואלית מול נער או נערה מהקהילה הגאה אינה שונה בתכליתה בעבודה מול כל נער או נערה אחרים. "בקהילה הגאה יש טיפוסים מגוונים, וזה תלוי מאיזו משפחה הם מגיעים ומה עמדותיהם כלפי הצבא", מבהיר סמ"ר שירי.
לטענתו, להט"בים משתלבים כמו כולם בצה"ל והדאגה לשירות תקין נמצאת בתחום סמכותו של המפקד. "לדעתי, כל מפקד צריך לעבור הכשרה ולזהות סימני מצוקה אצל אנשים מהקהילה הגאה. כמו מול כל חייל אחר, המפקד מייצג בעיניו את כל צה"ל וזה משליך על מהלך השירות שלך", אמר שירי והוסיף כי "אני מכיר בחור הומו שקיבל שעת ט"ש לפני כל השאר, כך שיוכל להתקלח לבדו. צריך למצוא את הפתרונות המתאימים כדי שלכולם יהיה נוח".

קיבלו אותי כמו שאני

לפני כמה עשרות שנים, להיות להט"ב בצה"ל הייתה משימה לא פשוטה. כיום המצב השתפר הן מבחינה חוקית והן מבחינת אווירת השירות - וחלק מהחיילים ששירתו בצה"ל כהומואים בוחרים להמשיך את הקשר בין שני הגורמים. עידן מטלון, שהיה עד לא מזמן אזרח עובד צה"ל (אע"צ), התחיל את דרכו בחיל החינוך ולא סטה ממנה גם אחרי השחרור. "הייתי מד"ן בבתי ספר באשדוד, ואחר כך התקדמתי להיות מש"ק, רכז הכנה לצה"ל באשדוד ומדריך קצינים בקורסים", סיפר מטלון והוסיף כי "הרגשתי שמיציתי את עצמי ואת השירות שלי".
בעבודתו כאע"צ, היה מטלון אחראי על המד"נים בבת ים, על גרעיני נח"ל ועמד בקשר יום יומי עם מפקדת האזור. "התפקיד מוגדר כרכז נוער ורכז הכנה לצה"ל. אני מדריך בתנועת הנוער העירונית ילדים בכיתות נמוכות, נוער לפני גיוס ולפני יציאה לגרעין נח"ל וגם חיילים", סיפר מטלון. בזמן שנותר לו, הוא מתעסק גם בפרויקטים מוזיקליים אישיים, שלא פעם קודמו בעמוד הפייסבוק הרשמי של משרד החוץ כאקט הסברתי.
בעת שירותו הצבאי, כשעשר חיילות משרתות תחת פיקודו, יצא מהארון. "נפתחתי בפני החיילות שלי והמפקדים שלי, ומצאנו את עצמנו יושבים בבסיס ומדברים על זה. הקבלה הייתה מלאה", הדגיש מטלון.
במסגרת שירותו, מטלון היה אחראי גם על העברת תרבות יום א' לקבוצות שונות של חיילים, והוא מצא לנכון לשזור את נושא הלהט"ב בעבודת החינוך השגרתית. "הבאתי מדריכים מאיגי (ארגון נוער גאה) להסביר על הארגון, ואחרי הרצח בברנוער בשנת 2009 נפגשנו עם אנשים שנפצעו במקום. חשבתי שזה מתאים במסגרת הפעילות של החיל", הסביר מטלון. לטענתו, התגובות כלפיו היו חיוביות מאוד. "חלק מהאנשים שסיפרתי להם החמיאו לי על האומץ, וכשהתבקשתי לספר את הסיפור האישי שלי הרבה אנשים התרגשו", סיכם מטלון.

כל חייל חייב להרגיש מוגן ובטוח

הממשק השלישי, ואולי המרכזי ביותר, מתנהל בין צה"ל לבין ארגון חוש"ן (חינוך ושינוי). הארגון נוסד לפני כשבע שנים, ולדברי מנכ"לית הארגון, אירית צביאלי-אפרת, מטרת העל המרכזית שלו היא "לשנות סטריאוטיפים ולהסיר דעות קדומות". המטרה מושגת בעיקר באמצעות סיפורים אישיים – גבר ואישה מהקהילה הגאה חולקים את סיפור חייהם עם הנוכחים. "בדרך כלל מקבלים תמונה עגולה לגבי הקהילה הגאה, וזה מעניק פרספקטיבה רחבה", הסבירה צביאלי-אפרת.
לפני מספר שנים שנים פנה ארגון חוש"ן למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בתביעה לבחון את תופעת אפליית ההומואים בצה"ל. במסגרת הבקשה, הועברה שאילתא רשמית לקצין החינוך הראשי והוא נתבקש לבחון את הסוגייה. לאחר בירור הממצאים, נוצר הקשר בין חוש"ן לבין צה"ל. "כתבנו לצה"ל פעילות שהוגדרה כפיילוט, והחלה לפעול לפני מספר שנים בבה"ד 12, בהכשרות של מפקדי מערך מגל. עד לפני שנה, הוא התקיים גם בבה"ד 1, במימון ענף ערכים ומשימה במקח"ר", סיפרה צביאלי-אפרת. בשל קיצוצים תקציביים, נבצר מצה"ל להמשיך פעילות זו בבה"ד 1.
באופן כללי, בחוש"ן מנסים לגרום להטמעת החוק האוסר על אפלייה על רקע נטייה מינית במסגרת הצבאית. לדעתה, כל חייל, ללא קשר לנטייתו המינית, צריך להימצא בתנאים המאפשרים לו להתרכז במשימתו הצבאית. "אני חושבת שכל חייל צריך לשבת בשמירה או לבצע את השירות שלו, כשהוא מרוכז במשימתו הצבאית, מוגן ובטוח", הדגישה צביאלי-אפרת. לעתים, בעיקר במצבים בהם חיילים להט"בים נמצאים בארון, המצב הזה מתערער. "כשחייל צריך לברור מילים או לשמור על כיסוי, זה רע. כשאתה חייל רוסי או אתיופי, אתה לא יכול להסתיר את המוצא שלך. לעומת זאת, החייל ההומו יכול להסתיר זאת באלפי דרכים, ובכך למנוע טיפול מעמיק בבעיותיו", הסבירה צביאלי-אפרת.
כיום, ארגון חוש"ן עובד על ערכה מיוחדת בנושא להט"ב בצה"ל, בתקווה שיוכנס לתוכנית החינוכית. "יש  להכשיר קצינים וצוערים, ואנחנו רוצים להגיע למוקדים שמתפתחים בשטח – קורסי הפיקוד וההדרכה בצה"ל הם יעד מצוין", טענה צביאלי-אפרת והוסיפה כי "במקומות כאלה פוגשים אנשים מכל שדרת הפיקוד וההדרכה של צה"ל, מה שמבטיח הטמעה נרחבת יותר של התכנים".
למרות האילוצים, פניות מצד יחידות צבאיות מסוימות בבקשה לפעילות הסיפור האישי מגיעות לחוש"ן. "לאחרונה הייתה לנו פנייה ממפקד טייסת בחיה"א וגם מיחידת מתאם פעילויות הממשלה בשטחים (מתפ"ש)", סיפרה צביאלי-אפרת. בתום כל פעילות, הארגון עורך משוב בקרב הנוכחים כדי לאמוד את מידת האפקטיביות של הפעילוץ. "95% מהפעילויות מתבררות כמוצלחות. נושא הפידבקים מהחיילים הוא חשוב, והתגובות העיקריות הן בעיקר 'הלוואי שהייתה הזדמנות לדבר על זה יותר'", אמרה צביאלי-אפרת.
על אף שהדרך לזכויות מלאות של הקהילה הגאה בארץ טרם הגיעה לסופה, השביל כבר סלול וצבא ההגנה לישראל פוסע בו – בוחן שינויים ושיפורים, הצעות ופעילויות, לרווחתם של כלל חיילי צה"ל.

0 תגובות

expr:href='data:post.url' expr:title='data:post.title' expr:xid='data:post.id'